perjantai 15. elokuuta 2014

minusta

Kesän viimeiset viikot ovat erikoista aikaa. Kaikki on jotenkin puhkipaahtunutta. Luonto näyttää siltä, että se lilluu vielä kesän helteessä, mutta on oikeastaan jo aika kyllästynyt koko porotukseen.  Minun tekee joka elokuu mieli kuunnella Maija Vilkkumaata, vaikka nykyään lähinnä inhoan hänen käheää lauluääntään. Mutta kuuntelen silti, ainakin pari kappaletta.

Luonnon lailla minäkin odotan jo kovasti syyskuuta, viileitä aamuja ja opintojen alkua. Tosin eilen tein lukujärjestystä ja totesin, että eipä niitä enää kovin paljoa ole jäljellä ja jotain töitäki voisi alkaa katselemaan.Olisihan se aika veikeää omistaa vähän rahaakin.

Aloin muistella ensimmäistä syksyäni yliopisto-opiskelijana. Muutin oman mittapuuni mukaan kauas kotoa, ihan yksin ja tuntematta etukäteen ketään. Jokin sisällä vain sanoi, että tällainen repäisy on tehtävä, siitä huolimatta että se ei niin helppoa olekaan. Ja vaikka yksin pärjäämistä ynnä muuta olen vuosien varrella kriiseillytkin, olen edelleen tyytyväinen silloiseen päätökseeni.

Muistan myös ensimmäiset fuksiaiset. Silloin olin jo hatarasti tutustunut pariin luokkalaiseen, mutta suuren joukon keskuuteen meneminen, vieraille humalaisille kollegoille jutteleminen, yleinen sosiaalistuminen ja seuraleikit vailla suurta päämäärää; kaikki tuntui todella vaikealta. Join ehkä vähän, en uskaltanut mennä juuri yhteenkään tuntemattomien muodostamaan keskustelurinkiin, osallistuin nippanappa seuraleikkeihin ja lähdin aikaisin kotiin varmana siitä, etten ikinä tutustu kunnolla kehenkään. Ajattelin, etteivät tällaiset sosiaalistumisbiletapahtumat ole minua varten.

Millainen sitten olen nyt? Muutos on tapahtunut hitaasti näiden vuosien varrella. Olen edelleen enemmän hiljainen kuin suulas. Jännitän edelleen vieraille ihmisille puhumista erityisesti silloin, jos he vaikuttavat täysin erityylisiltä kuin minä. Mutta mutta. Vuoden 2014 minä menisi riemusta kiljuen tuollaiseen tapahtumaan ja olisi niin iloinen siitä, että saa tutustua uusiin ihmisiin. Enää en jää itse itseni varjoon ja uskallan tunkea seuroihin joissa jutut vaikuttavat kiinnostavilta. Siitä huolimatta että en ehkä sitten tule itse sanoneeksi juuri mitään. Olen oppinut luottamaan itseeni enemmän ja hyväksymään sen, että minä nyt oon tällanen ja just minä haluan tutustua teihin. Ja olen huomannut, että ihmiset yleensä haluavat tutustua myös minuun. Asia, jota seitsemän vuotta sitten vielä epäilin vahvasti.  


1 kommentti:

  1. Hei, minusta ainakin on ihanaa, että aloit jutella mun kanssa viime syksynä! :) Eikä se sit jäänyt siihen yhteen kertaan!

    VastaaPoista